Del 2: The 6 Critical Practices for Leading a Team

Recension: Everyone Deserves a Great Manager - The 6 Critical Practices for Leading a Team (Del 2)

Victoria Roos Olsson, Todd Davis and Scott Miller

Hej igen! Här kommer fortsättningen av bokrecensionen “Everyone Deserves a Great Manager – The 6 Critical Practices for Leading a Team”. Vi kommer kolla vidare på strategi tre till sex, nu kör vi!

Strategy Three: Organize your team for productivity; position it to achieve top results.

Inleder med ytterligare ett citat: ”Om anställda gör sina jobb enbart för att deras chef sa åt dem att göra det, tar det helt och hållet bort engagemanget hos dem”.

 

Denna strategi är tänkt till att främst sätta stopp för micro management, vid första problem eller motgång så hoppar en chef in direkt och väljer att lösa problemet själv. Detta förgör inte bara produktiviteten men hämmar även kreativitet och initiativ – varför ska den anställda lösa problemet när man ändå vet att chefen kommer hoppa in och ta över? Nu kanske du säger att det visst finns tillfällen då enbart en chef med en bättre kontakt med personer högre upp i organisationen kan lösa problemet, javisst finns det detta, men det ska inte vara det första alternativet. Detta faller tillbaka på det jag nämnde i inledningen – lita på dina anställda men även möjligheten att delegera uppgifter.

 

Vidare så rekommenderas det att sätta upp så kallade stretched goals som anställda kan jobba på över tid och slutligen, glöm inte att fira framgångar! Mycket viktigt!

Strategy Four: Make sure everyone on your team is receptive to and values feedback.

Få aktiviteter är så värdefulla som att ge och ta emot objektiv feedback.  Det är därför du måste ge feedback av högsta kvalitet till dina anställda och be om feedback från dem om ditt arbete som chef och om företaget.  Gör din feedback konstruktiv, handlingsbar, specifik och ibland tuff. Även om det känns jobbigt, undvik inte det sista kravet. Jag anser själv att tuff feedback bör alltid ges på ett stöttande sätt och finns till för att utmana och utveckla den anställda.

 

Författaren uppmanar även att se feedback som coachning och använd den för att stärka och hjälpa dina anställda. Svik aldrig dem. De måste förstå material såsom uppgifter och förändringar som kanske inte är tydliga för dem. Betona förstärkande feedback vilket nämns ovan som erkänner och bekräftar positivt beteende.

Strategy Five: No matter what happens, your job is to guide each of your team members through events that affect them.

Peter Senge från universitetet MIT förklarar att människor inte är emot förändring, de är emot att förändras. Låt oss acceptera det, förändringar i arbetslivet händer hela tiden. Det kan vara befordran, uppsägning, nya chefer, sammanslagning med annat bolag eller omorganisationer.

 

Om du tidigare varit anställd så har du förmodligen tankesättet att uppnå dina resultat på egen hand, för att lyckas som en chef är det viktigt att istället kunna ställa om hjärnan till att det snarare är de anställda som är det viktiga – att ställa om och acceptera att ditt arbete inte bara handlar om dig längre är därför något av det viktigaste du måste jobba på för att lyckas som chef.

 

Givetvis när det gäller strategin om förändring nämns fyra zoner enligt FranklinCoveys Change Model som hjälper chefer att förstå stadierna och konsekvenser av förändring när deras anställda rör sig genom dessa fyra ”zoner”:

  • ”Zone of status quo” – Detta är business as usual-zonen. För närvarande är förändringen enbart teoretisk.
  • ”Zone of disruption” – Människor börjar känna sig stressade på grund av att förändringar är på gång.
  • ”Zone of adoption” – På grund av nyligen skedda förändringar måste anställda nu göra saker annorlunda. Zon av acceptans.
  • ”Zone of better performance” – Här är förhoppningen att förändringen och även anpassningen därefter leder till förbättrade resultat.

 

Vidare gäller det att samtidigt hålla 1-1 som nämnts i tidigare strategi. Glöm inte igen att fira när en förändring framgångsrikt går igenom.

Strategy Six: As a leader, you have limited time and energy; use them wisely.

Gallup rapporterar att nästan två tredjedelar av anställda ständigt oroar sig för utbrändhet. Något att hålla utkik för när du börjar märka några toppar och dalar i dina energinivåer, fråga dig då varför.

 

För att öka din egen energinivå och även dina anställdas, utnyttja som författaren kallar det fem energidrivare. Mängden energi du har under dina vakna timmar beror på dessa fem faktorer:

  • Sömn – Alla behöver minst sju timmars sömn varje natt. För att underlätta detta kan du exempelvis träna yoga eller meditation som en lugnande aktivitet innan sömn för att underlätta att somna in och undvika det icke önskvärda, full aktivitet till omedelbar sömn.
  • Slappna av – Om du är stressad är det svårt att slappna av. Prova något vilsamt under dagen genom att ta fem minuters mental minipaus genom att andas djupt för att syresätta hela ditt system, detta får dig att må bra och bygger upp din energi.
  • Kontakter – Bli proaktiv när det gäller kvaliteten på dina vänner.  Sök efter människor som får dig att må bra, inte dåligt.
  • Rör på dig – Brist på rörelse är ett recept på en energi- och hälsokatastrof.  Att träna blir enklare att få rutin på om du ser det som en lyx, alltså något du får möjlighet att göra – och inte som en obehaglig börda eller något du måste göra.
  • Ät – Undvik bearbetade livsmedel och snabba kolhydrater. Frukt, grönsaker, nötter och bär är bäst för snabb energi. Tillgängligheten till nyttig mat hjälper dig att undvika att istället konsumera skräpmat. Men viktigaste av allt, spåra vad du äter.

 

Håll koll på alla fem punkter ovan, om du hamnar efter i en så kan det ha en negativ inverkan på de andra områdena. Betygsätt dig själv mot varje faktor och arbeta för att förbättra ditt betyg. Kom ihåg att när du är en chef så är din energinivå inte den enda som räknas. Energinivåerna hos dina individuella anställda är minst lika viktiga. Var en positiv förebild för sunda metoder, nedan följer ett exempel på plan mot detta:

  • Känn efter ditt dagliga energibehov och planera ditt schema därefter.
  • Planera dina veckoaktiviteter.
  • Ägna fem till tio minuter varje dag till att förfina dina aktivitetsplaner.
  • Öka energinivåerna på dina möten.

 

Ta inte på dig alla omedelbart, arbeta istället med en i taget. Med en samordnad, fokuserad och målmedveten insats kommer du så småningom bemästra var och en och bli den bra chef alla medarbetare vill ha som ledare. Med detta så avslutar jag denna bokrecension. Hoppas minst en av dessa strategier resonerar med dig och att du fann denna läsning givande. Vi hörs i nästa artikel!

 

Glöm inte heller att bli medlem på https://developersbay.se/frilansare/ för att ta del av de senaste uppdragen som frilansare!

 

Hälsningar,
Erik

Missa ingenting.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev. Vi lovar att bara skicka relevant information och aldrig spamma dig.