Referensnummer: 4550

Kompetensområde: 3 Ledning och styrning

Kompetensnivå: 4

Kundkommuner: Kungälv, Stenungsund, Lilla Edet och Tjörn

Plats: Hybrid Göteborg

Omfattning: Heltid

Startdatum: 2026-01-01

Uppdragslängd: 12-18 månader

Uppdragsbeskrivning: Soltak AB söker en projektledare med dokumenterad erfarenhet av framgångsrik implementering av IT system i offentlig sektor.
Vi söker dig som kan leda komplexa projekt och som har gedigen erfarenhet av att implementera IT-system inom offentlig sektor, gärna med fokus på personal- och lönesystem.
Du kommer att leda implementeringen av det systemstöd som möjliggör bla löneutbetalningar för ca 12000 personer/månad.

Upphandling av nytt avtal för lön-, schema- och bemanningssystem pågår för implementation under 2026. Projektet involverar samtliga fyra kommuner och dess bolag.
Implementeringen behöver göras i etapper och kräver erfarenhet av liknande implementeringsprojekt.
Du kommer att rapportera till avdelningschef för Lön och Ekonomi samt arbeta nära bland annat verksamhetsrepresentanter, IT, och externa leverantörer.

Ska-krav:

Vana av att arbeta med beslutsfattare och intressenter inom offentlig förvaltning.
Referenser från tidigare uppdrag där goda resultat uppnåtts är ett krav.

Erfarenhet: Minst 5-10 års erfarenhet av projektledning, varav en betydande del inom offentlig sektor.

Ledarskap: Dokumenterad förmåga att leda och motivera projektgrupper, skapa engagemang och hantera förändringar.

Offentlig sektor: Kunskap om regelverk och processer inom offentlig förvaltning.

Kompetens: Förståelse för bärande system och deras roll i offentlig verksamhet.

Erfarenhet av att leda systemimplementeringar och optimeringsprojekt.

Kommunikation: Utmärkta kommunikationsfärdigheter, både skriftligt och muntligt.

Språk: Svenska. Organisationens huvudspråk är svenska.

Utbildning: Relevant erfarenhet inom IT och projektledning.


Övriga önskemål:

Certifiering inom projektledning, t.ex. PMI/IPMA, PPS eller liknande.

Erfarenhet av specifika lönesystem som används inom offentlig sektor.

Erfarenhet av agila arbetssätt.

Om kunden: SOLTAK AB – Samverkan för effektivare tjänster.
SOLTAK ägs av fyra kommuner, Kungälv, Stenungsund, Lilla Edet och Tjörn.
SOLTAK levererar specialiserade tjänster inom ekonomiadministration, löneadministration, IT-drift och support. Genom dessa tjänster kan vi, tillsammans med våra kommuner, samordna och effektivisera verksamheten.
Utöver detta utför och driver vi uppdrag och projekt för våra kunder inom samtliga tjänsteområden. Som inköpscentral möjliggör vi även kostnadseffektiva lösningar för våra kommuner.
Vi är dedikerade till att leverera professionella tjänster och strävar ständigt efter att förbättra servicen till våra kommuner.
Vårt fokus ligger på att stödja ägarkommunernas processer och administrativa tjänster, vilket utgör kärnan i vår verksamhet.
De ord vi vill förknippa med SOLTAK är engagemang, kompetens och tillsammans.
SOLTAK AB strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare som värderar sina medarbetare högt och som inspirerar till yrkesmässig och personlig utveckling.

Välkommen med ansökan märkt med uppdragets referensnummer 4550 till soltak@developersbay.se senast 30 september.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *