6 saker att hålla koll på i ett konsultavtal

I vår roll så ser vi hundratals versioner av konsultavtal varje år. Det finns så klart många saker att vara uppmärksam på i ett avtal men nedan har vi sammanställt de sex punkter som vi tycker är extra viktigt. 


Betalvillkor

Med detta menar vi inte bara att den ersättning man kommit överens om ska stämma utan även att man noterar hur lång tid Kunden har att betala fakturan. I vissa fall så har vi sett att Kunden har upp till 90 dagar på sig att betala. Detta innebär att du som Leverantör får vänta upp till 4 månader från påbörjat uppdrag innan du får din ersättning. Branschstandard brukar vara att betalning sker 30 dagar efter slutförd och fakturerad månad.

 

Uppsägningstid
I de flesta fall så har Kunden och Leverantören ömsesidig uppsägningstid. Den kan variera i längd (oftast mellan 1 och 2 månader) och gör det möjligt för båda parterna att avbryta samarbetet. Men detta är inte alltid självklart. I vissa fall har endast Kunden en uppsägningstid och därmed kan inte Leverantören säga upp avtalet. Det är dock väldigt sällan som Kunden tvingar en Leverantör att vara kvar en längre tid mot sin vilja men vi rekommenderar ändå alltid att lyfta denna punkt för att klargöra var Kunden står i frågan innan man signerar.

 

Ansvarsförsäkring
I alla avtal gällande Konsultuppdrag inom IT så bör det finnas en klausul gällande ansvarsförsäkring som Leverantören bör ha tecknat innan uppdragets start. Det varierar dock vilket belopp denna försäkring förväntas täcka. Branschstandard är cirka 10 miljoner och om Kunden begär att försäkringen täcker ett högre belopp så är det inte orimligt att fråga varför.
 

Konkurrensklausuler
Alla Kunder kommer begära att Konsulten som utför det enskilda uppdraget inte har ett parallellt uppdrag hos en konkurrerande aktör. Detta är fullt normalt. Men det är viktigt att noggrant granska konkurrensklausulers för att vara medveten om hur länge efter uppdraget detta gäller och ifall det även påverkar det AB som Konsulten är knuten till. Om man är oförsiktig med detta så riskerar man att, i onödig utsträckning, begränsa sina affärsmöjligheter.

 

Processen för eventuella förlängningar

Detta är något som kanske inte står i avtalet men ändå är väl värt att fråga kring. Olika Kunder har olika processer kring förlängningar det är viktigt att ha klarhet kring hur, och framför allt när, Kunden brukar förlänga sina konsultavtal. Detta kan variera ifrån att man har ett löpande avtal med 1 månads ömsesidig uppsägningstid (alltså inga förlängningar behövs) till att man förlänger en månad åt gången. Oavsett så är det bra att komma överens om parametrarna för hur långt innan ett befintligt avtal går som en dialog kring förlängning sker så att man inte riskerar missförstånd eller att man hamnar nära slutdatumet utan ett tydligt besked.

 

Definiera arbete på plats och / eller på distans i avtalet
Detta är viktigare än någonsin just nu, hösten 2021. Det är väldigt viktigt att definiera hur mycket man förväntas arbeta på plats i förhållande till distans i avtalet. Framför allt nu när det är så mycket oklarheter kring hur det kommer att se ut och risken för missförstånd och felaktiga förväntningar händer väldigt enkelt. Man kan så klart ha ett spann (t.ex 2-3 dagar på plats) men även det kommer ge en bra grund och säkerställa att alla är på samma blad kring den här högaktuella fråga.

 

Skribent: Lubomir Struwe, Senior Account Manager (lubomir@developersbay.se)