För Timeplan blev ett kortsiktigt utvecklingsbehov till en anställning
“Konsulten fick de sista pusselbitarna att falla på plats när vi var i slutfasen för att kunna lansera tjänsten.”
– Jonas Lundgren
Hur skulle du sammanfatta samarbetet med Developers Bay?
När vi inledde samarbetet med Developers Bay letade vi efter en konsult som skulle hjälpa oss i en intensiv fas i samband med en större release. Då kom vi i kontakt med Developers Bay som matchade ihop oss med ett flertal olika kandidater. Vi träffade och intervjuade tre-fyra olika kandidater och fastnade extra för en. Konsulten är en fullstack utvecklare inom .Net & React och han har varit hos oss i cirka sex månader. Vi har nyligen gjort en överrekrytering och anställt honom faktiskt!
Kundansvarig Alexander Torstensson är lyhörd och har verkligen lyssnat på vad vi söker. Vi genomförde några intervjuer med kandidater som ej var helt rätt för oss men tack vare hans förståelse för vårt behov så hittade vi rätt. Det har varit lätt att framföra feedback och därmed hitta rätt konsult för våra behov.
Berätta kort om Timeplan samt vem du är?
Jag är Engineering Manager på Timeplan och i dagsläget leder jag en teknik/utvecklingsavdelning bestående av 8 personer där en del av mitt ansvar även är intag av konsulter. Mitt team består av både fullstack-utvecklare och testare där alla har lite olika inriktningar och spetskompetens.
Vi är 20 anställda på Timeplan med kontor i Göteborg. Timeplan är ett personalhanteringssystem som riktar sig till små- och medelstora bolag. Systemet är en SaaS-lösning som hjälper företag att hantera personal, schemaläggning, tidredovisning etc. Tjänsten är primärt för chefer, schemaläggare och liknande roller och vi har många kunder inom hotell- och restaurangbranschen.
Varför inleddes samarbetet med Developers Bay och vad var målet med samarbetet?
Samarbetet inleddes då vi hade ett kortsiktigt utvecklingsbehov. Vi hade resurser för att ta in en konsult och vi tog kontakt med några olika företag. Developers Bay kunde leverera en väldigt bra konsult så därmed valde vi att samarbeta med dem. Man märkte att Developers Bay har ett starkt och stort nätverk av skickliga konsulter.
Kan du dela några konkreta resultat från samarbetet?
Resultatet av samarbetet var att vi fick in en mycket bred konsult som var väldigt kompetent och kunde slutföra ett flertal kritiska moment. Konsulten var delaktig i slutskedet när vi skulle bygga & paketera om vår produkt för att det skulle bli lättare för potentiella kunder att konvertera till betalande kunder. Konsulten fick de sista pusselbitarna att falla på plats när vi var i slutfasen för att kunna lansera tjänsten. Han tog även hand om “barnsjukdomar” efter leverans.
Finns det några förbättringsmöjligheter eller något som kunde ha gjorts annorlunda?
En förbättringsmöjlighet är att ta fram en bättre kravbild från kunden innan matchningen startar. Bland annat vara tydlig med konsultens preferenser.
Vad har du för tips till andra beställare som tar in konsulter?
Mitt första tips är att ta en testperiod för att känna av hur konsulten och företaget fungerar tillsammans. Ibland kan det vara småsaker som märks av fort när konsulten har startat sitt uppdrag. Så jag föredrar ett upplägg som är mer lik en traditionell anställning med provanställning.
Mitt andra tips är att alltid läsa avtal noga för att förhindra missförstånd för alla inblandade parter i samarbetet. Det är viktigt att veta vad som gäller om olika oförutsedda situationer skulle uppstå.
Vill du stärka upp ditt Tech-team?
Fyll då i formuläret här nedan så kontaktar vi dig så snart som möjligt.
För Timeplan blev ett kortsiktigt utvecklingsbehov till en anställning
“Konsulten fick de sista pusselbitarna att falla på plats när vi var i slutfasen för att kunna lansera tjänsten.”
– Jonas Lundgren
Hur skulle du sammanfatta samarbetet med Developers Bay?
När vi inledde samarbetet med Developers Bay letade vi efter en konsult som skulle hjälpa oss i en intensiv fas i samband med en större release. Då kom vi i kontakt med Developers Bay som matchade ihop oss med ett flertal olika kandidater. Vi träffade och intervjuade tre-fyra olika kandidater och fastnade extra för en. Konsulten är en fullstack utvecklare inom .Net & React och han har varit hos oss i cirka sex månader. Vi har nyligen gjort en överrekrytering och anställt honom faktiskt!
Kundansvarig Alexander Torstensson är lyhörd och har verkligen lyssnat på vad vi söker. Vi genomförde några intervjuer med kandidater som ej var helt rätt för oss men tack vare hans förståelse för vårt behov så hittade vi rätt. Det har varit lätt att framföra feedback och därmed hitta rätt konsult för våra behov.
Berätta kort om Timeplan samt vem du är?
Jag är Engineering Manager på Timeplan och i dagsläget leder jag en teknik/utvecklingsavdelning bestående av 8 personer där en del av mitt ansvar även är intag av konsulter. Mitt team består av både fullstack-utvecklare och testare där alla har lite olika inriktningar och spetskompetens.
Vi är 20 anställda på Timeplan med kontor i Göteborg. Timeplan är ett personalhanteringssystem som riktar sig till små- och medelstora bolag. Systemet är en SaaS-lösning som hjälper företag att hantera personal, schemaläggning, tidredovisning etc. Tjänsten är primärt för chefer, schemaläggare och liknande roller och vi har många kunder inom hotell- och restaurangbranschen.
Varför inleddes samarbetet med Developers Bay och vad var målet med samarbetet?
Samarbetet inleddes då vi hade ett kortsiktigt utvecklingsbehov. Vi hade resurser för att ta in en konsult och vi tog kontakt med några olika företag. Developers Bay kunde leverera en väldigt bra konsult så därmed valde vi att samarbeta med dem. Man märkte att Developers Bay har ett starkt och stort nätverk av skickliga konsulter.
Kan du dela några konkreta resultat från samarbetet?
Resultatet av samarbetet var att vi fick in en mycket bred konsult som var väldigt kompetent och kunde slutföra ett flertal kritiska moment. Konsulten var delaktig i slutskedet när vi skulle bygga & paketera om vår produkt för att det skulle bli lättare för potentiella kunder att konvertera till betalande kunder. Konsulten fick de sista pusselbitarna att falla på plats när vi var i slutfasen för att kunna lansera tjänsten. Han tog även hand om “barnsjukdomar” efter leverans.
Finns det några förbättringsmöjligheter eller något som kunde ha gjorts annorlunda?
En förbättringsmöjlighet är att ta fram en bättre kravbild från kunden innan matchningen startar. Bland annat vara tydlig med konsultens preferenser.
Vad har du för tips till andra beställare som tar in konsulter?
Mitt första tips är att ta en testperiod för att känna av hur konsulten och företaget fungerar tillsammans. Ibland kan det vara småsaker som märks av fort när konsulten har startat sitt uppdrag. Så jag föredrar ett upplägg som är mer lik en traditionell anställning med provanställning.
Mitt andra tips är att alltid läsa avtal noga för att förhindra missförstånd för alla inblandade parter i samarbetet. Det är viktigt att veta vad som gäller om olika oförutsedda situationer skulle uppstå.
Vill du stärka upp ditt Tech-team?
Fyll då i formuläret här nedan så kontaktar vi dig så snart som möjligt.