Så tänker du kring marknadsföring för din startup eller hobbyprojekt

Att starta företag som hobby- eller sidoprojekt och nå ut till potentiella kunder är svårt men det finns många aktiviteter inom marknadsföring att testa. I detta inlägg kommer Nils Fridlund som startade sin webbyrå, Sunbird, bredvid studier på Chalmers gå igenom vilka digitala marknadskanaler han rekommenderar i ett tidigt skede.

Inlägget utgår från att du har begränsat med tid, lite eller ingen tidigare erfarenheter av digital marknadsföring och att det inte finns någon större budget.

Första steget är en hemsida

 

För att jobba effektivt med digital marknadsföring behöver ni en hemsida.

 

Eftersom budgeten är begränsad kommer ni sannolikt inte kunna köpa exakt vilken hemsida ni vill.

 

Ni kan skapa en hemsida själv via en WordPress mall, WIX eller Squarespace.

 

Saknar ni IT-kunskaper helt och tycker allt med domäner och e-post känns skrämmande måste ni såklart ta hjälp med detta.

 

Det finns prisvärda lösningar såsom Fiverr och Freelancer där ni kan få in kunniga personer som vill skapa en portfolio.

 

Ett alternativ är självklart att köpa in en färdig hemsida av en webbyrå. Men många av de billigaste lösningarna blir inte bättre än det du gör själv.

 

Fördelen med att du driver skapandet av din egna hemsida är att du förstår din målgrupp och vad ni gör väldigt bra.

 

En hemsida kan man relativt snabbt byta. Men den grafiska profilen går inte lika snabbt att ändra då det finns ett upparbetat värde i den. Tipset är att lägga lite extra tid på den grafiska profilen och tonaliteten. 

 

Summering:

  • Var noga med att skapa den grafiska profilen. Den kan vara med er länge eller för alltid.
  • Försök att skapa en första hemsida själv eller ta hjälp med delar. Har du en budget för hemsida kan du självklart köpa in detta.
  • En One Pager eller väldigt simpel hemsida är bättre till en början än ingen hemsida alls.
Bild på hemsida på olika plattformar
Två personer som skakar hand

Den första kunden är den svåraste

 

Om det är ett hobbyprojekt eller startup så utgår jag från att ni inte har någon form av kapital att investera i bolaget. 

 

Därför kommer den första kunden i allra högsta grad bistå med budget för att återinvestera i företaget.

 

Den första kunden är absolut svårast. Dels mentalt men också då ni saknar budget.

 

Jag fick in mina första kunder via familj och därefter vänner. Jag slet hårt för att göra dem nöjda då detta blev referenser till framtida potentiella kunder och gav viss betalning.

 

Kan ni inte använda befintligt nätverk får ni börja med organiska kanaler inom digital marknadsföring.

Organiska kanaler kan vara en väg

 

Mycket av den digitala marknadsföringen kräver budget då man betalar per klick till företag såsom Google eller Facebook.

Men det finns organiska kanaler där man inte betalar per klick, exempelvis sökmotoroptimering (SEO) och inlägg på sociala medier.

Det som kännetecknar båda dessa kanaler är att de brukar ta tid att nå framgång och att det kräver en del arbete under flera månaders tid innan man får genomslag.

Eftersom sociala medier är gratis och SEO kan göras på hemsidan du skapat kräver dessa inledningsvis bara tid och tålamod.

För att stå ut i bruset behöver ni på riktigt demonstrera kunskap. Ett konkreta exempel är att ni gör som följande:

  1. Ni skriver hela inlägget på er hemsida (bra för SEO)
  2. Ni postar en summering på sociala medier och länkar till inlägget (driver trafik till webbsidan)

Dessa kanaler är långsiktiga men är även för aktiva företag en bra källa för lönsam försäljning.

Telefon med olika ikoner
Texten Ads Campaign och ett tangentbord

Efter att du fått in de första kunderna

 

När ni börjat få in kunder och kapital kan ni börja spendera mer.

Inledningsvis kan ni prova antingen Google Ads eller betald annonsering på sociala medier.

  • Vi rekommenderar Google Ads om det finns en tydlig definierbar tjänst som folk söker efter när de vill köpa.
  • Vi rekommenderar Facebook om det finns en tydlig målgrupp som ofta söker efter det ni erbjuder.

När trafiken ökat så pass mycket och ni har ett stadigt flöde med leads kan det vara värt att förbättra hemsidan.

En hemsida som säljer dåligt brukar vara en flaskhals för tillväxt och speglar varumärket därefter. Vår rekommendation är att kontakta en webbyrå som skräddarsyr hemsidor.

Skrivet av Nils Fridlund, grundare av Sunbird som är en webbyrå i Malmö. Nils har jobbat med skräddarsydda hemsidor i WordPress, SEO och Google Ads i över 10 år. Första åren som frilansare bredvid studier.

Bild på Nils från Sunbird

Vill du veta mer om oss på Developers Bay?